Σάββατο 10 Δεκεμβρίου 2011

Η ΕΒΡΑΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΒΕΡΟΙΑΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Το Υπουργείο Παιδείας, με πρόσφατη απόφαση της Υφυπουργού Π. Χριστοφιλοπούλου, εισάγει πλέον στο πρόγραμμα σπουδών των σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης την πιλοτική εφαρμογή του διδακτικού αντικειμένου/μαθήματος της Τοπικής Ιστορίας.Φρονώ ότι πρόκειται για μια πρωτοποριακή, καινοτόμο, φιλόδοξη και κυρίως ενθαρρυντική πρωτοβουλία της Πολιτείας, η... οποία με τέτοιου είδους αποφάσεις δείχνει να αντιλαμβάνεται την ανάγκη για ένα νέο, φρέσκο και ευρύτερο προσανατολισμό της εκπαίδευσης, έξω από τα στενά και ασφυκτικά όρια του στερεοτυπικού προγράμματος σπουδών που εφαρμοζόταν επί δεκαετίες. Είναι ελπιδοφόρο ότι στοιχίζεται στο δημόσιο διάλογο που έχει ανοίξει τα τελευταία χρόνια στην επιστημονική (και όχι μόνο) κοινότητα της Ελλάδας, και ο οποίος έχει στρέψει το ενδιαφέρον του στην μικροϊστορία, δηλαδή σε μια ιστορία των υποκειμένων αλλά και σε μια ιστορία των τοπικών κοινωνιών που τελικά συνθέτουν ως επιμέρους φαινόμενα το όλον, το γενικό.

Όπως χαρακτηριστικά τονίζεται στο εισαγωγικό σημείωμα του υπουργείου, «η Τοπική Ιστορία στο Γυμνάσιο εντάσσεται στη Ζώνη Βιωματικών Δραστηριοτήτων ως ένα πεδίο μελέτης και έρευνας. Στο νέο Π.Σ. η Τοπική Ιστορία συνδέεται με τα περιεχόμενα του μαθήματος της Ιστορίας όλων σχεδόν των τάξεων της Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, αφού αναδεικνύεται η ιστορικότητα του τοπίου και η οργανική σχέση του με τον άνθρωπο. Η Τοπική Ιστορία βοηθά το μαθητή να αντιμετωπίζει ερευνητικά το περιβάλλον διατυπώνοντας έλλογες υποθέσεις εργασίας, να παρατηρεί, να περιγράφει, να συγκρίνει και να εξηγεί τους λόγους για τους οποίους τα πράγματα πήραν την παρούσα μορφή τους στο συγκεκριμένο χώρο, να ενεργοποιείται δημιουργικά στις προσπάθειες διατήρησης της πολιτισμικής φυσιογνωμίας του τόπου του, να καλλιεργεί κίνητρα για ατομική και συλλογική δράση μέσα και έξω από το σχολείο, να αναπτύσσει ερευνητικές δεξιότητες (άντληση πληροφοριών-επαλήθευση δεδομένων). Επιπλέον, η Τ.Ι. συμβάλλει στο άνοιγμα του σχολείου στην τοπική κοινωνία, ενώ συνδέεται με την Περιβαλλοντική και Διαπολιτισμική Εκπαίδευση».

Στα πλαίσια λοιπόν αυτού του νέου προγράμματος σπουδών, επιλέχθηκε, μεταξύ άλλων θεμάτων τοπικής ιστορίας, και σε ό,τι αφορά τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση των σχολείων της Βέροιας, ως διδακτικό αντικείμενο «Η εβραϊκή συνοικία της Βέροιας και οι Εβραίοι στη Μακεδονία».

Οφείλω να διευκρινίσω ότι ήδη τα τελευταία δύο χρόνια αρκετοί εκπαιδευτικοί της Βέροιας τόσο της πρωτοβάθμιας όσο και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, έχουν επικεντρώσει, στα πλαίσια ήδη υφιστάμενων προγραμμάτων περιβαλλοντικής και διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, το ενδιαφέρον των μαθητών προς την ιστορία της διαδρομής του εβραϊσμού της Βέροιας, την αρχιτεκτονική της εβραϊκής συνοικίας και της συναγωγής και κυρίως γύρω από τον διωγμό των Εβραίων της πόλης. Η εξοικείωση των μαθητών με τα παραπάνω ερευνητικά/διδακτικά ζητούμενα, γίνεται με επιτόπιες επισκέψεις, ξεναγήσεις, συναντήσεις με ανθρώπους που γνωρίζουν πτυχές της ιστορίας της Κοινότητας της Βέροιας, με την χρήση βιβλιογραφίας και οπτικοακουστικών μέσων κ.ά.
Συνεπώς, η πρόσφατη απόφαση του υπουργείου, βρίσκει ήδη αρκετούς εκπαιδευτικούς της Βέροιας προετοιμασμένους να υλοποιήσουν και υπηρετήσουν το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και τον ρόλο τους και θα ήταν ευχής έργο να αποδώσει τους εισαγωγικούς της στόχους, ώστε σε έναν ορίζοντα γενιάς ανθρώπων, η νεολαία της Βέροιας να εντάξει στη συλλογική συνείδηση και μνήμη την εβραϊκή συνιστώσα της πόλης που μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν απωθημένη στον πάτο της μνήμης της πόλης.

Γιώργος Λιόλιος

Δεν υπάρχουν σχόλια: